Competències Bàsiques i Innovació Pedagògica

Treballem les Competències  Bàsiques

Innovació Pedagògica

Aquesta primera pàgina, va adreçada a tots els meus alumnes per tal que entenguin que la metodologia utilitzada per impartir aquest tema, no és un capritx meu, sinó que correspon a un perquè i que lluny de ser desestructurada, i caòtica, ha estat molt pensada i plantegen uns objectius clars i que no només se centren en els continguts curriculars que corresponen al curs de 3r de l'ESO.

En primer lloc remarcar que es treballa per Competències Bàsiques, de manera que no només s'avalua si s'han assolit el continguts curriculars, sinó que també s'avaluen el grau d'assoliment de les competències bàsiques. El fet d'avaluar per competències Bàsiques permet avaluar altres aspectes d'aprenentatge igualment d'importants per l'alumne i que pugui desenvolupar una formació integral. Evidentment, no totes les competències es treballen sempre, però sí que és important que es treballin totes amb el treball de totes les matèries. En el cas d'aquest curs de 3r de Tecnologies, treballareu les següents competències bàsiques:  

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
3. Tractament de la informació i competència digital
4. Competència matemàtica
5. Competència d'aprendre a aprendre
7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

A la part final d'aquest apartat, disposeu de totes les competències bàsiques amb les seves definicions per tal de que veieu quin és l'aspecte que treballareu, de tal manera que es pot entendre millor el perquè de fer les coses d'aquesta manera.

D'altra banda, durant aquest curs treballareu en grup. Aquesta manera de treballar, és el que anomenem, Grups Col·laboratius, que no és més que treballar en grup de manera que s'aprofita al màxim el potencial i les aptituds de cada membre del grup per obtenir un rendiment i millor treball. A continuació podeu llegir en que consisteix això de treballar en grups Col·laboratius i els avantatges que això suposa.


- Grups col·laboratius

En el camp educatiu el treball col·laboratiu es refereix tant als treballs en equip, a l'aprenentatge cooperatiu, com a aquells grups que estan dissenyats per evolucionar plegats, seguint les teories de l'aprenentatge social. En aquests grups el rol del professor  un paper de mediador i d'ajuda. No aporta coneixement sinó que proposa “problemes” o vies de recerca perquè els estudiants construeixin el seu propi saber, per vies no previstes des del començament. Aquest grup pot esdevenir una comunitat d'aprenentatge. Els alumnes que treballen d'aquesta manera, desenvolupen la competència bàsica d'aprendre a aprendre.

– Aprendre a aprendre – Comunitats d'aprenentatge
Una comunitat que aprèn, és un grup de persones que aprenen les unes de les altres. No hi ha una única persona que ensenya, si no que tots poden, hi ho fan, ensenyar a la resta del grup. Es tracta d'aprofitar allò en que és bo una persona en profit de tot el grup, de manera que és tot el grup qui es beneficia d'aquells punts forts de tots i cadascuna de les persones que integren el grup. Així doncs, quan més gran i nombrós sigui un grup, més bo hauria de ser els resultats del treball realitzat.

Per treballar en grups col·laboratius, es creen petits Grups mixtes i heterogenis d'alumnes per tal de compartir els recursos de cada alumne que compon e grup i fomentar la responsabilitat d'ajudar als altres.
Consisteix en la realització d'un treball en grup per tal d'aconseguir un objectiu comú. Però en en qual, el rendiment global del grup, no és la suma de les aportacions de cadascú dels membres, sinó que a més a més, cada membre del grup ha aprés més del que ha aportat al grup. En aquest tipus d'aprenentatge, no hi ha un èxit individual. Hi ha èxit grupal.
Es a dir, no només consisteix en repartir-se la feina i al final ajuntar-la per entregar-la, si no que a més a més consisteix en una posada en comú de la part que a cadascú li ha tocat, per tal de que la resta del grup pugui aprendre de la feina que ha fet la resta del grup.
A més a més, permet correccions i aportacions de tots els membres del grup a totes i cadascuna de les parts del treball. Permet realitzar un treball més acurat i rigorós.

OBJECTIUS
- Beneficiar a tot el grup amb l'esforç de cada membre.
- Fomentar la responsabilitat individual en vers la feina encomanada.
- Fomentar la cooperació entre els membres del grup: opinions, estratègies, recursos...
- Millorar el rendiment dels estudiants.
- Incrementar de la seva responsabilitat en el procés d'aprenentatge
- Incrementar la seva participació activa en el procés d'aprenentatge.
- Augmentar l'autoestima personal.
- Millorar les relacions socials.
- Millorar la integració de l'alumnat.
- Ser capaç de discernir l'efectivitat del grup.
- Facilita la capacitat d'expressió oral.
- Raonament de manera crítica.

- Competències bàsiques en l'educació

Les competències bàsiques, són aquelles que aporten un conjunt d'habilitats cognitives, procedimentals i actituds que han de ser aconseguides al llarg de l'Educació Obligatòria, i que garantiran un correcte desenvolupament personal i social dels alumnes en l'exercici efectiu dels drets i deures com a ciutadans.

Així doncs, i per tal d'aconseguir tot això s'han definit les següents Competències Bàsiques:

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Capacitat de saber comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l'ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.
Implica el coneixement de la diversitat cultural i el de les regles de funcionament de la diversitat lingüística, així com les estratègies necessàries per interactuar d'una manera adequada.

2. Competències artística i cultural
Suposa conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d'enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.
A més, suposa saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col·lectiva les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin l'actuació de la persona per viure i conviure en societat.

3. Tractament de la informació i competència digital
Implica gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant distints suports, incloent-hi l'ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.
Implica una actitud crítica i reflexiva en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta acordades socialment per regular l'ús de la informació i les seves fonts en els distints suports, i per participar en comunitats d'aprenentatge virtuals.

4. Competència matemàtica
Implica l'habilitat per comprendre, utilitzar i relacionar els números, les seves operacions bàsiques, els símbols i les formes d'expressió i raonament matemàtic, tant per produir i interpretar distints tipus d'informació, com per ampliar el coneixement sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat, i per entendre i resoldre problemes i situacions relacionades amb la vida quotidiana i el coneixement científic i el món laboral i social. 

5. Competència d'aprendre a aprendre
Implica la consciència, gestió i control de les pròpies capacitats i coneixements des d'un sentiment de competència o eficàcia personal, i inclou tant el pensament estratègic com la la capacitat de cooperar, d'autoavaluar-se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

6. Competència d'autonomia i iniciativa personal
Suposa l'adquisició de la consciència i aplicació d'un conjunt de valors i actituds personals i interrelacionades (responsabilitat, perseverança, coneixement de si mateix, autoestima, creativitat, autocrítica), el control emocional, de calcular riscos i afrontar problemes, així com la capacitat de demorar la satisfacció immediata, d'aprendre de les errades i d'assumir riscos.
I també la capacitat d'escollir amb criteri, d'imaginar projectes i de portar endavant les accions necessàries per desenvolupar les opcions i plans personals, en el marc de projectes individuals o col·lectius, responsabilitzant-se, tant en l'àmbit personal com en el social i laboral.

7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Suposa el desenvolupament i aplicació del pensament científic  o tècnic per interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia en un món en què els avenços que es van produint són molt ràpids i tenen influència decisiva en la vida de les persones, la societat i el món natural.
Implica també la diferenciació i valoració del coneixement científic en contrast amb d'altres formes de coneixement, i la utilització de valors i criteris ètics associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic.

8. Competència social i ciutadana
Capacitat per comprendre la realitat social en què es viu, afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada