Treballem les Competències Bàsiques
Innovació Pedagògica
Aquesta
primera pàgina, va adreçada
a
tots els meus alumnes per tal que
entenguin
que la metodologia utilitzada per impartir
aquest
tema, no és un capritx meu, sinó
que
correspon a un perquè i que lluny de ser desestructurada, i caòtica,
ha estat molt pensada i plantegen
uns
objectius clars i que no només se
centren
en els continguts curriculars
que
corresponen al curs de 3r de l'ESO.
En primer lloc remarcar que es treballa per Competències Bàsiques, de manera que no només s'avalua si s'han assolit el continguts curriculars, sinó que també s'avaluen el grau d'assoliment de les competències bàsiques. El fet d'avaluar per competències Bàsiques permet avaluar altres aspectes d'aprenentatge igualment d'importants per l'alumne i que pugui desenvolupar una formació integral. Evidentment, no totes les competències es treballen sempre, però sí que és important que es treballin totes amb el treball de totes les matèries. En el cas d'aquest curs de 3r de Tecnologies, treballareu les següents competències bàsiques:
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
3. Tractament de la informació i competència digital
A la part final d'aquest apartat, disposeu de totes les competències bàsiques amb les seves definicions per tal de que veieu quin és l'aspecte que treballareu, de tal manera que es pot entendre millor el perquè de fer les coses d'aquesta manera.
- Grups col·laboratius
En el camp educatiu el treball col·laboratiu es refereix tant als treballs en equip, a l'aprenentatge cooperatiu, com a aquells grups que estan dissenyats per evolucionar plegats, seguint les teories de l'aprenentatge social. En aquests grups el rol del professor té un paper de mediador i d'ajuda. No aporta coneixement sinó que proposa “problemes” o vies de recerca perquè els estudiants construeixin el seu propi saber, per vies no previstes des del començament. Aquest grup pot esdevenir una comunitat d'aprenentatge. Els alumnes que treballen d'aquesta manera, desenvolupen la competència bàsica d'aprendre a aprendre.
– Aprendre a aprendre – Comunitats d'aprenentatge
Una comunitat que aprèn, és un grup de persones que aprenen les unes de les altres. No hi ha una única persona que ensenya, si no que tots poden, hi ho fan, ensenyar a la resta del grup. Es tracta d'aprofitar allò en que és bo una persona en profit de tot el grup, de manera que és tot el grup qui es beneficia d'aquells punts forts de tots i cadascuna de les persones que integren el grup. Així doncs, quan més gran i nombrós sigui un grup, més bo hauria de ser els resultats del treball realitzat.
Per treballar en grups col·laboratius, es creen petits Grups mixtes i heterogenis d'alumnes per tal de compartir els recursos de cada alumne que compon e grup i fomentar la responsabilitat d'ajudar als altres.
Consisteix en la realització d'un treball en grup per tal d'aconseguir un objectiu comú. Però en en qual, el rendiment global del grup, no és la suma de les aportacions de cadascú dels membres, sinó que a més a més, cada membre del grup ha aprés més del que ha aportat al grup. En aquest tipus d'aprenentatge, no hi ha un èxit individual. Hi ha èxit grupal.
Es a dir, no només consisteix en repartir-se la feina i al final ajuntar-la per entregar-la, si no que a més a més consisteix en una posada en comú de la part que a cadascú li ha tocat, per tal de que la resta del grup pugui aprendre de la feina que ha fet la resta del grup.
A més a més, permet correccions i aportacions de tots els membres del grup a totes i cadascuna de les parts del treball. Permet realitzar un treball més acurat i rigorós.
OBJECTIUS
- Beneficiar a tot el grup amb l'esforç de cada membre.
- Fomentar la responsabilitat individual en vers la feina encomanada.
- Fomentar la cooperació entre els membres del grup: opinions, estratègies, recursos...
- Millorar el rendiment dels estudiants.
- Incrementar de la seva responsabilitat en el procés d'aprenentatge
- Incrementar la seva participació activa en el procés d'aprenentatge.
- Augmentar l'autoestima personal.
- Millorar les relacions socials.
- Millorar la integració de l'alumnat.
- Ser capaç de discernir l'efectivitat del grup.
- Facilita la capacitat d'expressió oral.
- Raonament de manera crítica.
-
Competències bàsiques en l'educació
Les competències bàsiques, són
aquelles que aporten un conjunt d'habilitats cognitives,
procedimentals i actituds que han de ser aconseguides al llarg de
l'Educació Obligatòria, i que garantiran un correcte
desenvolupament personal i social dels alumnes en l'exercici efectiu
dels drets i deures com a ciutadans.
Així doncs, i per tal
d'aconseguir tot això s'han definit les següents Competències
Bàsiques:
1.
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Capacitat de saber
comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i
amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC,
amb gestió de la diversitat de llengües, amb l'ús adequat de
diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents
funcions.
Implica el
coneixement de la diversitat cultural i el de les regles de
funcionament de la diversitat lingüística, així com les
estratègies necessàries per interactuar d'una manera adequada.
2.
Competències artística i cultural
Suposa conèixer,
comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions
culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d'enriquiment i
gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.
A més, suposa saber
crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials,
suports i eines tecnològiques, tant individualment com col·lectiva
les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin
l'actuació de la persona per viure i conviure en societat.
3.
Tractament de la informació i competència digital
Implica gestionar la
informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot
usant distints suports, incloent-hi l'ús de les TIC com a element
essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.
Implica una actitud
crítica i reflexiva en la valoració de la informació disponible,
contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta
acordades socialment per regular l'ús de la informació i les seves
fonts en els distints suports, i per participar en comunitats
d'aprenentatge virtuals.
4.
Competència matemàtica
Implica l'habilitat
per comprendre, utilitzar i relacionar els números, les seves
operacions bàsiques, els símbols i les formes d'expressió i
raonament matemàtic, tant per produir i interpretar distints tipus
d'informació, com per ampliar el coneixement sobre aspectes
quantitatius i espacials de la realitat, i per entendre i resoldre
problemes i situacions relacionades amb la vida quotidiana i el
coneixement científic i el món laboral i social.
5.
Competència d'aprendre a aprendre
Implica la
consciència, gestió i control de les pròpies capacitats i
coneixements des d'un sentiment de competència o eficàcia personal,
i inclou tant el pensament estratègic com la la capacitat de
cooperar, d'autoavaluar-se, i el maneig eficient d'un conjunt de
recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la
informació en coneixement propi.
6.
Competència d'autonomia i iniciativa personal
Suposa l'adquisició
de la consciència i aplicació d'un conjunt de valors i actituds
personals i interrelacionades (responsabilitat, perseverança,
coneixement de si mateix, autoestima, creativitat, autocrítica), el
control emocional, de calcular riscos i afrontar problemes, així com
la capacitat de demorar la satisfacció immediata, d'aprendre de les
errades i d'assumir riscos.
I també la
capacitat d'escollir amb criteri, d'imaginar projectes i de portar
endavant les accions necessàries per desenvolupar les opcions i
plans personals, en el marc de projectes individuals o col·lectius,
responsabilitzant-se, tant en l'àmbit personal com en el social i
laboral.
7.
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Suposa el
desenvolupament i aplicació del pensament científic o tècnic per
interpretar la informació que es rep i per predir i prendre
decisions amb iniciativa i autonomia en un món en què els avenços
que es van produint són molt ràpids i tenen influència decisiva en
la vida de les persones, la societat i el món natural.
Implica també la
diferenciació i valoració del coneixement científic en contrast
amb d'altres formes de coneixement, i la utilització de valors i
criteris ètics associats a la ciència i al desenvolupament
tecnològic.
8.
Competència social i ciutadana
Capacitat per
comprendre la realitat social en què es viu, afrontar la convivència
i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i
pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb
criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la
democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i
responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada